051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری
تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری
سئو و بهینه سازی سایت 14 می 2019

تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

پرستو بخشی پرستو بخشی

تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

تقریبا اکثر افراد اطلاعات چندای راجب به طراحی رابط کاربری یا همان UI و طراحی تجربه ی کاربری یا همان UX ندارند . به همین دلیل تعاریف متفاوت و گاها اشتباهی از این دو ارائه می دهند . در این مقاله ما به تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری می پردازیم . در فرایند طراحی سایت، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه ی کاربری دو فاکتور بسیار مهم هستند که باید ان ها را در وب سایت تقویت کرد تا محصول نهایی به شیوه ی درستی تکمیل و اماده شود .

نکته ی مهم تر در این زمینه این است که این دو فاکور در کنار هم به بهبود سایت کمک می کنند . نه این که صرفا یکی از این دو را تقویت کنید و به دیگری اهمیت ندهید، هر دو این فاکتور ها به یک اندازه اهمیت دارند و باید هر دو ان ها را ارتقا داد . می توان گفت که تقریبا این دو مکمل هم اند اما جالب این جا است که تفاوت هایی را نیز دارند که ما در این مطلب به ان ها می پردازیم .

طراحی تجربه کاربری یک موضوع تحلیلی و تکنیکی است . اما در مقابل ان طراحی رابط کاربری بیشتر نزدیک به چیزی است که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم . البته طراحی رابط کاربری وظایف بیشتر و پیچیده تری دارد . در یک مطلب مثال جالبی در این زمینه مطالعه کردم که به شرح زیر بود :

محصول نهایی وب سایت را مانند بدن انسان تصور کنید . کد های سایت همان استخوان های بدن هستند که به ان شکل و ساختار می دهند . طراحی تجربه کاربری سایت همانند اندام های بدن هستند که ورودی های انسان را برای زنده ماندن بهینه سازی می کنند . طراحی رابط کاربری نیز مانند نمای بیرونی بدن انسان است مانند احساسات و عکس العمل ها و … را شامل می شود .

تجربه کاربری و رابط کاربری

طراحی تجربه ی کاربری یا همان UX چیست ؟

امیدوارم به کمک مثال بالا تا حدودی زمینه ی تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری برایتان روشن شده باشد . طراحی تجربه ی کاربری به فرایندی گفته می شود که وظیفه ی جلب رضایت و وفاداری کاربران را بر عهده دارد ان هم به واسطه ی بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت های ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصول .

به شما کاملا حق می دهیم که با این تعریف خلاصه که هیچ اشاره ای به مفاهیم دیجیتال ندارد هنوز هم طراحی تجربه کاربری را به خوبی درک نکرده باشید . از ان جایی که این فاکتور مهم در طراحی سایت خود یک پروسه است، تعریف کردن ان در چند کلمه کار بسیار دشواری است . البته این را نیز باید در نظر گرفت که یکی از دلایل مبهم بودن تعریف طراحی تجربه کاربری به خاطر نو بودن و تازه بودن ان است .

یک دانشمند که در زمینه ی علوم شناختی فعالیت می کند در باره ی تجربه کاربری چنین نظری دارد :

تجربه کاربری تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات و محصولات شرکت را شامل می شود

بنا به تعاریف و مطالب بالا وظایف یک طراح تجربه کاربری این است که همیشه و به صورت مدام باید در فرایند های تحقیق، ارزیابی، توسعه، محتوا و نمونه سازی برای ارزیابی کیفیت محصول حضور فعالی داشته باشد . طراحی تجربه ی کاربری یک مفهوم غیر دیجیتال و مرتبط با علوم شناختی است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود . برای اطلاعات بیشتر از تفاوت های UI و UX می توانید به این لینک مراجعه کنید .

تجربه کاربری و رابط کاربری

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

طراحی رابط کاربری قدیمی تر بوده و بیشتر از ان استفاده شده است . اما تعاریف نادرست و غلط زیادی برای ان شرح داده اند که امروزه درست تعریف کردن ان را، به امری سخت تبدیل کرده است . در حالی که تجربه ی کاربری، مجموعه ای از وظایف متمرکز بر بهینه سازی محصول برای استفاده همراه با لذت کاربران و افزایش کارایی است، طراحی رابط کاربری مکمل آن است و شکل و ظاهر، حس و جذابیت محصول را در بر می گیرد .

نمی توان گفت که یکی از این دو فاکتور اهمیت بیشتری دارد و دیگری اهمیت کمتری . هر دوی ان ها موضوعات مهمی در فرایند طراحی سایت هستند . نقش طراحی رابط کاربری به یک موضوع ختم نمی شود و مانند طراحی تجربه ی کاربری دارای چند بخش است که همه ی ان ها را باید با هم تقویت و ارتقا داد .

در واقع می توان این گونه ان را تعریف کرد که طراحی رابط کاربری وظیفه اش این است که محتوای سایت، طرح سایت و ظاهر سایت را به یک تجربه ی جذاب برای کاربران تبدیل کند . جالب است که بدانید بر خلاف رابط کاربری یا همان UI، تجربه ی کاربری یا همان UX مفهومی کاملا دیجیتال دارد . اما نقش طراحی رابط کاربری برای هر رابط دیجیتال و کاربران آن در زمینه احساس ناشی از برند و اعتماد به برند نقشی بسیار مهم و ضروری می باشد .

لازم به ذکر است که ارتقای حس ناشی از برند و اعتماد به برند، به طور خاص وظیفه ی طراح رابط کاربری نیست، اما طراحی رابط کاربری محصولات برند بر این دو موضوع تاثیر گذار است .

https://theblog.adobe.com/whats-the-difference-between-ui-and-ux-what-to-tell-your-client-if-they-ask-you-this/

وظایف طراح رابط کاربری

وظایف یک طراح رابط کاربری پیاده سازی کردن طراحی به کمک یک توسعه دهنده است . امروزه این تعریف وظایف بهتر شده است اما در گذشته یک طراح رابط کاربری با یک توسعه دهنده هیچ تفاوتی نداشت . اما همن طور که کمی قبل گفته شد تعریف وظایف امروزه به حد زیادی دچار تغییر شده است .

به این شکل که امروزه طراح وب، که در واقع همان طراح رابط کاربری است که توانایی کد نویسی دارد، به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شود .

اما باید بدانید که یک طراحی تجربه ی کاربری نیازی به کد نویسی ندارد . طراحی رابط کاربری امری است که بر پایه ساخت رابط کاربری هایی جذاب با گذر زمان تکیه دارد و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شود .

بخش های طراحی رابط کاربری عبارت اند از :

  • Sense : شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است
  • Skin : شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است
  • Makeup : شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد
تجربه کاربری و رابط کاربری

UI و UX دو فاکتور مکمل

به تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری در توضیحات بالا پی برده اید . جالب است بدانید که با وجود داشتن تفاوت هایی در طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری اما این دو فاکتو مهم مکمل یک دیگر هستند . حضور هر دوی ان ها در فرایند طراحی سایت لازم و ضروری است زیرا یک تجربه بی نظیر را برای کاربران می سازد .

باز هم تاکید می کنم که نمی توان گفت که یکی از این دو مهم تر ان یکی است . یک طراح کارشناس در باره ی تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری این چنین می گوید :

چیزی که عالی به نظر می رسد اما کار کردن با آن دشوار است نمایانگر UI خوب و UX ضعیف است، و برخلاف آن چیزی که کارکردن با آن ساده است و ظاهری بد دارد، نمایانگر UX خوب و UI ضعیف است.

خلاصه …

حواست باشد که طراحی تجربه کاربری هر چه قدر هم که خوب و عالی باشد اما بدون رابط کاربری باشد پاسخ گوی نیاز و خواسته ی شما نیست و نتیجه نهایی متفاوت می شود . در واقع می توان این گونه گفت که تاثیر حضور تجربه کاربری بدون رابط کاربری در سایت مانند یک قالب مجسمه تو خالی است .

یک حس ایده آل ناشی از محصول با یک طراحی تجربه کاربری خوب شروع می شود، که در ادامه اش طراحی رابط کاربری خوب قرار می گیرد . هر دوی آن ها برای دستیابی به یک محصول موفق ضروری اند .

شخصی به نام راهول ورشنی که یکی از موسسین شرکت foster.fm است در این باره این چنین می گوید :

طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری از گیج کننده ترین بحث ها در کار ما است و بسیاری این دو مفهوم را اشتباه به کار می برند. یک رابط کاربری بدون تجربه کاربری مانند یک نقاش است که بدون هیچ ایده و تفکری قلمش را روی بوم می کشد.

از زمانی که برای مطالعه ی این مطلب گذاشتید از شما متشکریم . در صورت رضایت از این مطلب خواهشمندیم که این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید . اگر احساس کردید که مطلب کامل نیست و یا شما اطلاعات مفید تری دارید لطفا ان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

به شما توصیه می کنیم تا به دیگر مطالب سایت ما که در زمینه های زیر می باشد نیز سر بزنید :

در نهایت امیداوریم که از مطالب ارائه شده در باره ی ” تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری ” راضی باشید .

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.
همه چیز در مورد طراحی سایت با php بخش 2

همه چیز در مورد طراحی سایت با php بخش 2

در بخش اول این مقاله به، تعریف زبان برنامه نویسی php، شرح حقایقی در مورد طراحی سایت با php و قدرت زبان برنامه نویسی php پرداختیم . اما در این بخش می پردازیم به شرح انواع فریم ورک های php . قبل از این که به شرح انواع فریم ورک های php بپردازیم باید به […]

معرفی ابزارهای طراحی گرافیک

معرفی ابزارهای طراحی گرافیک

امروزه محتوا هایی که در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید دیگر مانند گذشته تنها یک متن ساده نیستند . محتوا ها شکل های متفاوتی پیدا کرده اند و جذاب تر شده اند . برای مثال اکثر ما محتوا هایی در قالب کلیپ های گرافیکی با کیفیت بالا در وب سایت […]

طراحی سایت باشگاه ورزشی

طراحی سایت باشگاه ورزشی

برای موفقیت یک فرد در حوزه ورزش، آن فرد باید غالب زمان خود را صرف تمرین و آموزش در ورزش موردعلاقه خود می‌کرد. این مورد سبب پیدایش و تخصصی شدن انواع باشگاه‌های ورزشی شد. باشگاه‌های ورزشی، مکان‌هایی برای سازمان‌دهی و آموزش افراد علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی در جهت سرگرمی و تندرستی و یا ورزش‌های قهرمانی […]

معرفی اجزای پیشخوان وردپرس

معرفی اجزای پیشخوان وردپرس

بعد از شناخت موارد لازم برای ایجاد یک وب سایت و بعد از آن نصب و راه اندازی وردپرس که در بخش های قبلی توضیح داده شده می رسیم به آشنایی شما با محیط کار وردپرس . در این مطلب به معرفی پیشخوان وردپرس و اجزای آن می پردازیم و بعد تک تک آن ها […]

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.