051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟
سئو و بهینه سازی سایت 2 سپتامبر 2018

بک لینک چیست؟

پرستو بخشی پرستو بخشی

بک لینک چیست؟

اگر جز افرادی هستید که به سئو وب سایت خود اهمیت میدهید، مهم است که یک انالیز کلی از بک لینک های خود داشته باشید. اینگونه میتوانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید. بک لینک ها به شما کمک میکنند که در موتور های جستجوگر مثل گوگل رتبه خوبی کسب کنید، اما نه هر بک لینکی. بک لینک بد میتواند باعث کاهش رتبه ی شما شود حتی در مواردی میتواند باعث پنالتی سایت شما شود.

در استفاده از بک لینک نباید افراطی عمل کنید. بهتر است بصورت معقولی از ان ها استفاده کنید تا زحماتتان هدر نرود. اما قبل از هر موضوع دیگری که بخواهیم به ان بپردازیم اجازه دهید توضیح دهیم که اصلا بک لینک چیست؟

به چه لینک هایی بک لینک تلقی میشوند؟

بک‌ لینک همان لینکی است که یک سایت، از یک سایت دیگر دریافت می‌کند. دلیل اهمیت ویژه ای بک لینک در فرایند سئو دارد این است که، در بالا رفتن رتبه ی وب سایت شما در موتور جستجوگر تاثیر چشم گیری دارد. البته موتور های جستجوگر از فاکتور های مختلفی برای نشان دادن یک سایت در نتیجه‌ های جستجو استفاده می‌کنند. هنوز کسی متوجه نشده است که بک لینک به چه میزیان در رتبه سایت تاثیر دارد. اما در طول زمان ثابت شده است که بک‌ لینک‌ ها جز فاکتور های بسیار موثر بشمار میروند.

کیفیت یا کمیت؟

نکته ی بسیار مهمی، در مورد بک لینک ها را باید به شما گوش زد کنم. دقت داشته باشید که از بک لینک ها باید به صورت طبیعی استفاده شود. در واقع کیفیت بک لینک بر کمیت ان قالب است. انقدری که بک لینک با کیفیت تاثیر گذار است، قرار دادن تعداد بیشتری بک لینک بی کیفیت تاثیر گذار نیست. اجازه دهید تا با یک مثال برای شما بهتر توضیح دهیم.

وب‌سایت A، سایت یک رستوران است و از طرف سایت B که در مورد غذا محتوا تولید می‌کند، بک‌ لینک میگیرد. این پروسه، یک بک‌ لینک طبیعی و ارزشمند برای سایت A ایجاد می‌کند و در بالا رفتن رتبه این سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار است.

بک لینک

ایا بک لینک ها فقط به یک شکل استفاده میشوند؟

پاسخ این سوال خیر است. از بک لینک ها میشود در زمینه های متفاوتی استفاده کرد. مثلا در یک مکالمه در فضای وب میتواند استفاده شود. تصور کنید یک بلاگر درباره رویداد های ورزشی یک مقاله مینویسد. در همین حین یک بلاگر دیگر یک مقاله دیگر در همین زمینه مینویسد اما به طور کلی با نظر بلاگر اول مخالف است. ولی در هر صورت به مطلب بلاگ اول بک‌ لینک میدهد. حال اگر مطلب بلاگر دوم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در سایت‌ های بیشتری بک‌ لینک دریافت کند، در عین حال روی بلاگر اول هم تاثیر گذار است. زیرا ارزش بک‌ لینکی که وبلاگ اول دریافت کرده بالاتر میرود و به شکل تصاعدی، سئوی هر دو وبلاگ بهتر از گذشته می‌شود.

تا اینجای متوجه شدید که بک لینک چیست؟ حالا میخواهیم راجب به بک لینک های خوب و بد و تفاوت هایشان توضیح دهیم.

بک‌ لینک خوب چیست؟

بک‌ لینک خوب به بک‌ لینکی گفته میشود که از یک وب‌ سایت معتبر و قابل‌ اعتماد به وب‌ سایت شما داده شود. هرچه بک لینک گرفتن از منابع دشوار تر باشد قطعا ان بک لینک ارزش بیشتر دارد. بک لینک هایی که به راحتی از برخی وب سایت ها به سایر وب سایت ها میدهند هیچ مزیت رقابتی برای شما ندراند.

ویژگی‌ های بک‌ لینک خوب

  1. باید از یک وب‌ سایت مرتبط با صنعت شما داده شود.
  2. لینک‌ های درون محتوا بهتر هستند.
  3. دریافت لینک از مقالات بلند و با کیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.
  4. برای سئو ، بک‌ لینک‌ ها باید “dofollow” باشند. البته لینک‌ های “nofollow” نیز بد نیستند. نو فالو ها میتوانند باعث ارجاع ترافیک به وب‌ سایت شوند، اما نمیتوانند در بهبود سئو موثر باشند. لینک‌های “nofollow” نباید به‌ عنوان لینک‌ های بد تلقی شوند.
  5. بک‌ لینک وقتی ارزشمند است که از طرف ویراستار افزوده شود.
  6. وب‌ سایتی که به شما لینک می‌دهد باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکه‌ های اجتماعی نیز فعال باشد.

بک لینک

بک لینک بد چیست؟

در مقابل بک لینک های خوب بک لینک های بد قرار دارند. این ها درستور العمل گوگل برای بک لینک ها را نقض میکنند. نتیجه ی این بک لینک ها به جای اینکه باعث افزایش رتبه باشد، پنالتی شدن وب سایت را به دنبال دراد.

ویژگی‌ های بک‌ لینک بد

  1. لینک از یک وب‌ سایت غیر مرتبط به شما داده شود. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد.
  2. لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده باشد.
  3. لینک‌ هایی که از طرف وب‌ سایت جریمه شده توسط گوگل به شما داده شده.
  4. لینک‌ های به تعداد زیاد و لینک‌ های فوتر میتوانند باعث پنالتی شوند.
  5. تبادل لینک ممنوع است.
  6. وب‌ سایتی که به شما لینک می‌دهد، دامین اتوریتی پایینی داشته باشد.
  7. بک‌ لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده باشد.
  8. بک‌ لینک‌ های ویجت بد هستند و باید “nofollow” باشند.
  9. بک‌ لینک‌ هایی که برایشان پولی پرداخت‌شده باشد. رسانه‌ های تبلیغاتی باید از ویژگی “nofollow” استفاده کنند.
  10. بک لینک‌ هایی که از دایرکتوری‌ های محتوا داده میشوند هم بد هستند.
  11. بک‌ لینک‌ هایی که از طرف وب‌ سایت‌ های هک شده داده میشوند یا در “CSS” مخفی باشند.
  12. بک‌ لینک‌ هایی که با آنکر تکست‌ های بیش‌ از حد بهینه‌ شده‌اند، میتوانند باعث پنالتی شوند.
  13. بک‌ لینک‌ هایی که به‌ صورت خودکار ایجاد میشوند مضر هستند.

بک لینک

ایا تمام بک لینک ها خوب هستند؟

متاسفانه بسیاری از آژانس‌ های سئو، تصور میکنند که تمامی بک‌ لینک‌ ها ارزشمند هستند. در صورتی که سخت در اشتباه هستند. البته این دیدگاه ها از سیاست های پیشین گوگل نشات میگیرد و در زمان خودش درست بوده. اما در حال حاضر گوگل تغییراتی در زمینه سیاست های خود اعمال کرده است. پس بهتر است که اژانس های سئو طبق این سیاست های جدید به کار خود ادامه دهند.

امروزه گوگل وب سایت هایی را که از لینک های اسپم استفاده میکنند را جریمه میکند. پس متوجه شدید که اهمیت بک لینک ها در رتبه نبدی سایت چقدر زیادی است. برای همین هم جز فاکتور هایی است که موتور های جستجوگر روی ان بسیار حساسیت به خرج میدهند.

تعداد زیاد بک لینک

همانطور که در بالا گفته شد، طبق سیاست های جدید گوگل استفاده از تعداد زیادی بک لینک نتیجه عکس میدهد. یکم قبل تر راجب این موضوع که  کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد صحبت کردیم. اگر از روش‌ های غیر عادی و اسپم، برای وب سایت خود بک لینک تهیه کنید، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی خواهید شد. پس از بک لینک بصورت معقول تری استفاده کنید تا دردسر ساز نشود.

چطور کیفیت بک لینک‌ ها را در کمپین‌ های سئو ارزیابی کنیم؟

تا اینجا متوجه شدید که هر بک لینکی نتنها با ارزش نیست، بلکه مشکل نیز ایجاد میکند. شما باید کیفیت لینک های ورودی و خروجی به وب سایتتان را ارزیابی و برسی کنید. در صورت مناسب نبودن و بی کیفیت بودن سریعا ان را حذف و یا اینکه ان ها را با لینک های سالم و با ارزش جایگزین کنید. یکی از موضوعاتی که کسب و کار های انلاین این روز ها نمیتوانند از ان غافل شوند، تاثیر موتور های جستجو بر رشد کسب و کارشان است.

در حال حاضر استارت‌ آپ‌ ها در سراسر دنیا در حال بهینه‌ سازی خود برای بهتر دیده شدن در موتور های جستجو هستند. دلیل ان هم این است که ان ها متوجه شدند بهتر دیده شدن در موتور های جستجو مساوی است با فروش بیشتر.

بک لینک

الگوریتم پنگوئن

یکی از الگوریتم هایی که گوگل ان را منتشر کرد الگوریتم پنگوئن بود. این الگوریتم مزیت های بسیار زیادی دارد. یک از ان ها اهمیت ویژه ای هم دارد مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت ارزیابی لینک‌ ها است. در واقع در بروزسانی الگوریتم پنگوئن ، شما قادر خواهید بود تا از پشت پرده‌ ی بک‌ لینک‌ های خود در موتور های جستجو آگاه شوید.

گوگل همچنین اعلام کرده است که الگوریتم جدید به صورت “Real Time” خواهد بود. به این معنی است که اگر شما عملیات پاکسازی لینک‌ هایتان را انجام دهید، یک بازیابی نسبتا سریع، ممکن خواهد بود. خوشبختانه لینک‌ های فاقد اعتبار به آسانی قابل شناسایی هستند. شما باید به محض مشاهده ی چنین لینک‌ هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن آن‌ ها کنید. همچنین به یاد داشته باشید که باید لینک‌ های حذف شده را با لینک‌ های جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

ویژگی هایی که به راحتی قابل شناسایی هستند عبارتند از
  • نامرتبط بودن به موضوع وب سایت شما
  • فاقد مخاطب بودن
  • لینک شدن به وب سایت‌ های اسپم

و غیره . . .

ارزیابی کیفیت لینک‌ ها

کمپین های سئو برای موفقیت خودشان به لینک ها متوصل شدند. اما این موضوع به این معنی نیست که شما از هر لینکی که دم دستتان است میتوانید استفاده کنید. نباید هر لینکی به هر تعدادی که دوست دارید برای موفقیت وب سایتتان بکار ببرید. چون در عین نا باوری نتنها نتیجه ای که میخواستید را نمیگیرید، بلکه نتیجه کاملا برعکس میشود و شما مورد خشم گوگل واقع میشوید.

فراموش نکنید که لینک‌ ها هدف اصلی نیستند، بلکه نردبانی برای رسیدن به هدف هستند. نردبانی که هر چقدر رکاب‌ های آن محکم‌ تر باشد، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتر است.

ارزشیابی کیفیت لینک‌ های خروجی و ورودی فرآیندی است که تا حد زیادی موفقیت کمپین های سئو و بازاریابی را تضمین میکند. این فراید به این اسانی که گفته شد نیست. در واقع شما یک چالش بزرگ پیش روی خود دارید. شما باید بتوانید لینک‌‌‌‌‌‌‌‌ های معتبر را از انواع فاقد اعتبار ان شناسایی کنید.

ایا هر بک لینکی معتبر است؟

بسیاری از خوانندگان  و کاربران انلاین پس از خواندن یک بلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و یا مقاله در صورتی که از ان خوشش بیاید به ان در جا های مختلف لینک میدهد. اما ایا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش است؟ شما باید از منابع معتبر نه هر منبعی برای مطالب و در نهایت وب سایتتان بک لینک بگیرید.

شاخص هایی که برای ارزیابی لینک ها استفاده میشود عبارتند از
  1. مرتبط بودن
  2. ارزش‌ های انسانی (یعنی یک لینک فقط برای خزنده‌ های موتور های جستجو طراحی نشده باشد.)
  3. ارزش و اعتبار

هر کدام از موارد گفته شده دارای پیچیدگی مختص به خود و لایه های متعددی از ارزیابی هستند. در زیر، هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.

 

بک لینک

 

شاخص اول: مرتبط بودن

مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینک‌ها، مرتبط بودن است. مرتبط بودن به این معناست که لینک‌ هایی که شما دریافت می‌کنید از وب سایت‌ هایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وب سایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک میتوانید از خود بپرسید که چرا این وب سایت باید به من لینک بدهد؟

به صورت کلی یک لینک میتواند به روش های زیر مرتبط شناخته شود.

  • دامین به دامین
  • دامین به صفحه
  • صفحه به صفحه
  • لینک به صفحه

تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از کاربران و طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمیتوانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وب سایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.

شاخص دوم: ارزش انسانی

لینک هایی که برای استفاده ی کاربران ایجاد میشوند ارزشمند ترین لینک‌ ها هستند. شما نباید لینک ها را برای خزنده های موتور های جستجو ایجاد کنید. اگر میخواهید بدانید که ایا این لینک از ارزش انسانی برخوردار است یا نه، باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. آیا این لینک کاربر را به مقصدی که ‌میخواهد هدایت می‌کند؟
  2. آیا این لینک دقیقا به همان صفحه‌ ای هدایت میکند که کاربر به دنبالش است؟
  3. آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت میکند؟

در واقع موضوع اصلی در این شاخص این است که شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبانتان کم است، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است. اما از کجا میتوان به میزان تعامل کاربر پی برد؟ برای این موضوع میتوانید از فاکتور هایی مانند نظرات مطلب یا انجمن‌ ها استفاده کنید. پس لینک هایی که بتواند به 3 سوال بالا پاسخ درست بدهد، جز لینک های با ارزشی است که گوگل به دنبال ان است.

شاخص سوم: ارزش و اعتبار

کسبه‌ های یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشنده‌ ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوش‌ نام‌ تر بوده، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینک‌ ها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. هدف از طراحی الگوریتم‌ های گوگل این است که بهترین و معتمد‌ ترین نتیجه را به کاربران ارائه دهند. در واقع گوگل از لینک‌ ها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وب سایت استفاده میکند.

فقط مهندسان گوگل میدانند که الگوریتم ها چگونه ارزش و اعتبار یک لینک را می سنجند. اما ابزار هایی نیز وجود دارند که میتوانند تا حدودی این کار را انجام دهند.

نتیجه نهایی

ساخت بک‌ لینک و البته ارزیابی کیفیت لینک‌ ها، فاکتور هایی بسیار مهم در موفقیت کمپین‌ های سئو و بازاریابی هستند. موتور های جستجو به طور مداوم و پیوسته در حال کار و برسی الگوریتم‌ های جستجوی خود هستند. در نسخه ی بروز رسانی ان تاثیر لینک‌ ها در ارزش گذاری یک وب سایت نزد موتور های جستجو بیشتر هم ‌میشود. اگر شما قصد دارید در موتور های جستجود بهتر دیده شوید، از ارزیابی مداوم کیفیت لینک‌ های سایت خود غافل نشوید.

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.
طراحی سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی

علم پزشکی هر روزه در حال پیشرفت و تکامل میباشد و فقدان اطلاعات و دسترسی کم به اطلاعات درست در این زمینه کاری میتواند برای خیلی از افراد مشکل ساز گردد. شاید شما هم اطلاع داشته باشید که روزانه میلیون ها نفر در موتور جستجوی گوگل به دنبال اطلاعاتی برای بیماری خود یا اطرافیانشان میگردند […]

بهترین افزونه های امنیتی در وردپرس بخش1

بهترین افزونه های امنیتی در وردپرس بخش1

در فضای مجازی که انتهایی ندارد همان قدر که کاربران امکانات در اختیار دارند به همان میزان هم خطر هک شدن ان ها را تهدید می کند . به خاطر همین موضوع هم است که امنیت در اینترنت بسیار مهم است . یکی از سیستم های مدیریت محتوا و سایت سازی که اکثر کاربران ایرانی […]

رتبه بندی کلمات کلیدی چگونه است ؟

رتبه بندی کلمات کلیدی چگونه است ؟

در رابطه با key words همیشه سوالات متداولی وجود داشته که یکی از آنها این است کلمات کلیدی چگونه رتبه بندی میشوند ؟ خب در جواب این سوال باید بگوییم که رتبه بندی کلمات کلیدی طبق اصول خاصی است که در اینجا برخی از این اصول را بیان می کنیم ، ابتدا به سوالات زیر […]

طراحی سایت حرفه ای

طراحی سایت حرفه ای

در دنیای جدید تکنولوژی ، برای حضور پر رنگ در رقابت های مهم، داشتن یک سایت حرفه ای ضروری می باشد. بدون داشتن یک سایت حرفه ای نمی توان وارد رقابت با افراد و شرکت های ملی و بین المللی شد. ضمن اینکه دارا بودن یک سایت حرفه ای پیش نیاز و مقدمه ی ورود به این رقابت […]

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.