051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری چیست؟
سئو و بهینه سازی سایت 2 سپتامبر 2018

تجربه کاربری چیست؟

پرستو بخشی پرستو بخشی

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا ” ux ” احساسی است که کاربران در تجربه ی اول استفاده از یک وسیله به دست میاورند . هر چه کاربران در تجربه اول استفاده از این وسیله احساس بهتری داشته باشند به استفاده دوباره از آن محصول ترغیب میشوند . این موضوع برای طراحان ” ux ” بسیار مهم است . اجازه دهید تا با یک مثال این موضوع را بهتر برای شما بیان کنم .

تصور کنید شما برای خانه ی خود یک میز خریداری کرده اید . حال اگر پایه‌ های این میز لق باشد و یا نتواند وزن وسیله ی دیگری که روی آن قرار می دهید را تحمل کند، شما تجربه کاربری بدی نسبت به استفاده از آن کسب کرده اید . حتی تصمیم به عوض کردن آن هم می گیرید . باید این نکته را هم ذکر کنم که تجربه کاربری هر فرد حتی در استفاده از یک چیز متفاوت است .

مزیت تجربه کاربری چیست

استفاده از تجربه کاربران قبلی و نظرات و انتقادات و پیشنهادات آن ها بسیار مفید می باشد . نظرات کاربران در استفاده از یک محصول مشابه می تواند به صاحبان و یا طراحان و خالقان آن کمک کند تا ایرادات آن را رفع کنند و کسب و کارشان را بهبود ببخشند . مثلاً تجربه کاربری بسیاری از مصرف کنندگان  dualshock 3 [ دسته پلی استیشن ۳ ] که گفته بودن از برآمده بودن استیک های شاسی دسته ناراحت هستند .

همین موضوع باعث شد تا شرکت سونی طبق نظرات کاربران در طراحی آن تغییراتی اعمال کند . آنها در طراحی محصول بعدی خود یعنی  dualshock 4 [ دسته پلی استیشن ۴ ] تجربه کاربری مصرف کنندگان را استفاده کردند تا محصول جدید شان باب میل مشتریان باشد .

تجربه کاربری

چگونه یک تجربه کاربری خوب ارائه دهیم

طراحان، تجربه کاربری خوب را دنبال می کنند . در واقع اگر کاربران بتوانند در استفاده از یک وسیله تجربه کاربری خوب و لذت بخشی را تجربه کنند می‌توانند در بهبود موفقیت آن وسیله نقش بسزایی داشته باشند . همیشه باید در طراحی یک محصول این موضوع را مد نظر داشت که محصول ارائه شده باید بتواند حداقل نیاز های کاربر را تامین کند . در واقع باید قابل اعتماد، مرغوب، مطلوب و در نهایت همه این ها مشتری پسند و ارزش آفرین باشد .

الگوی تجربه کاربری ux چیست

مجموعه ای از روش های طراحی هستند که برای حل مسائل مختلف در تولید هر محصول به کار گرفته می شوند . هدف این الگو ها بهبود دسترسی کاربران است . چون همین عوامل است که باعث افزایش کارایی و عملکرد محصول می‌شود .

پنج الگوی ux که موجب نارضایتی کاربران می شود

پاپ آپ ها ” popups “

مطمئن هستم که شما هم از روبرو شدن با این موارد خرسند نمی شوید . زمانی که روی این لینک کلیک می کنید و وارد صفحه ی وب جدید می شوید در حالی که مثل محتوای مد نظرتان را خوانده‌اید ناگهان پنجره جدید باز می شود. از شما درخواست می کند که ایمیل خودتان را وارد کنید . آنها حتماً با خود فکر می‌کند که خبر رسان خوبی دارند و کاربران از آن لذت می برند . اما شما نمیتوانید کسی را به اجبار دوست خود کنید .

در مقابل باید اجازه بدهید که کاربران محتوای سایت را بخوانند یا ببینند و با آن آشنا شوند و بعد از آن ها چیزی بخواهید . آن ها باید خودشان تصمیم بگیرند نه اینکه شما مجبورشان کنید . برای این کار هم روش های زیادی وجود دارد . بستگی به خلاقیت شما دارد . مثلا می توانید موقع خروج یا بستن صفحه پیغامی را نمایش دهید .

شبکه های اجتماعی ” social “

اشتراک گذاری مطالب خیلی مفید است . مخصوصا برای کار های اینچنینی که باعث می شود کاربران با کمترین هزینه جذب وب سایت شما شوند . اما این موضوع خیلی اهمیت دارد که ویجیت های شبکه های اجتماعی با احتیاط و بدون افراط استفاده شوند . اگر شما با تلاش زیاد یک محتوای ناب ارائه دهید ولی در استفاده از این ویجت‌ ها دقت نداشته باشید تمام تلاش شما هدر می‌رود .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باید طبیعی باشد نه به زور و اجبار . زمانی که کاربران مجبور به انجام اشتراک گذاری نشوند تمایلشان برای انجام این کار بیشتر هم می‌شود . پس برای گرفتن نتیجه بهتر و مطلوب‌ تر ویجت های خود را محدود کنید و در پایان محتوا با یک پیام خوشایند که در صورتی که از محتوا راضی بودید و لذت بردید آن را با یک توییت کوچک به اشتراک بگذارید، بحث را تمام کنید .

تجربه کاربری

پیش برگزاری های صفحه ” preloader “

پیشرفت تکنولوژی این مقوله مهم را ایجاد کرده که هر روزه به درجه اهمیت ان اضافه می‌شود . آن هم سرعت است . در حال حاضر نباید یک دیسک چرخان را موقع بارگذاری یک وب سایت ۲ مگابایتی ببینیم . درست است که این دیسک ها یک مدل فانتزی هستند و ۸۰ درصد آنها در واقع چیزی را بارگذاری نمی‌کنند . از آن ها صرفاً جهت زیبایی استفاده می‌شود . اما الان باید اولویت وب سایت شما سرعت آن میباشد .

همانطور که می دانید نسل امروز عجول و کم صبر هستند . پس بهتر است که وب سایتتان از سرعت بالایی برخوردار باشد . اگر مشکل سرعت دارید باید المان های سبک تر صفحه ای، مثل منوی ناوبری را بارگذاری کنید و برای محتوای سنگین‌ تر از بارگذار استفاده کنید . تا به جای یک صفحه سفید کاربران سرگرم یک انیمیشن کوچک بامزه شوند .

منو های غول پیکر ” menus “

عده ای فکر میکنند که اگر برای وب سایت هایی که صفحات زیاد و بخش‌ های متعدد زیادی دارند منو های غول پیکر طراحی کنند رضایت کاربر را جلب کرده اند . اما اینگونه نیست و مشکل این منو های بزرگ این است که تنها باعث سردرگمی کاربران می شود . این منو ها مانند هزارتو کاربران را خسته و کسل می‌کنند . اگر نمی خواهید وب سایت شما این چنین باعث ناراحتی کاربران شود باید لینک های مختلف را به بخش های مختلف تقسیم کنید .

یک نکته ی خیلی خیلی مهم را باید گوش زد کنم . آن هم این است که لطفاً از طراحی منو هایی که با حرکت موس فعال می‌شود خودداری کنید .

اسکرول بی نهایت

اسکرول بی نهایت جای اینکه کارایی بیشتری داشته باشد دردسر بیشتری برای ما دارد . درست است که مشکل نگهداری راه حل می‌کند اما مشکلات زیر را ایجاد می کند .

  1. اگر زمانی که می خواهید به بخش پاورقی دسترسی داشته باشید و اسکرول بی نهایت هم فعال باشد، با مشکل مواجه میشوید .
  2. هنگامی که تا جایی اسکورل کردید و سپس صفحه جدید را باز کردید دیگر نمی‌ توانید برگردید و از همان جای قبلی اسکرول کنید.

این گزینه هم مانند منو های غول پیکر اگر درست و صحیح از آن ها استفاده کنید پتانسیل های بالایی در خود دارند . شما می توانید این الگو ها را با سیستم صفحه‌ بندی سنتی ترکیب کنید و به کاربر اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد که میخواهد اسکرول کند یا خیر . این کمک می‌کند که کاربران به راحتی به پاورقی سایت دسترسی داشته باشند .

همچنین برای حل مشکل شماره ۲ می‌ توانید هنگامی که بخش جدید بارگذاری می شود ” URL ” صفحه را تغییر دهید.

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.
چگونه یک سایت زیبا ایجاد کنیم ؟ بخش 3

چگونه یک سایت زیبا ایجاد کنیم ؟ بخش 3

امروزه همه میدانند که طراحی یک سایت زیبا کار آسانی نخواهد بود و اینکه یک سایت کاربر پسند و دارای زیبایی منحصربه فرد بسیار مهم است نخستین و مهم ترین گام در به دست آوردن موفقیت در عرصه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین است. پیش از آنکه بخواهیم نکات تکنیکی لازم را برای ایجاد […]

تفاوت بین HTTP و HTTPS در چیست ؟

تفاوت بین HTTP و HTTPS در چیست ؟

قطعا شما هم بار ها کلمات HTTP و HTTPS را شنیده اید . آیا تا به حال به این فکر کرده اید که این دو چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند ؟! مزایا و معایب استفاده از آن ها چیست ؟؟ اصلا از کدام یکی از آن ها باید استفاده کرد ؟!! در این […]

200 نکته ی طلایی سئو – بخش اول

200 نکته ی طلایی سئو – بخش اول

در این مقاله قصد داریم تا 200 نکته ی طلایی سئو را خدمت شما عرض کنیم . همانطور که میدانید امروزه اهمیت و فواید طراحی سایت بر کسی پوشیده نیست . در حال حاضر اکثر صاحبین کسب و کار ها برای پیشرفت تجارت خود و هم سو بودن با شرایط دیجیتالی الان تصمیم گرفتند تا […]

معرفی بهترین وب سایت ها برای آموزش سئو بخش 2

معرفی بهترین وب سایت ها برای آموزش سئو بخش 2

هر شخصی که به دنبال طراحی وب سایت برای کسب و کار خودش است و می خواهد از این طریق به موفقیت برسد باید بداند که تنها با داشتن یک وب سایت نمی تواند در این مسیر پیروز شود . لازمه ی موفقیت شما این است که وب سایتتان دیده شود و این کار تنها […]

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.